Honda CL500 / SCL500 Forum banner

Hoeveel mijl / km heeft uw standaardketting?

608 views 18 replies 7 participants last post by  Ric  
#1 ·
Zoals de titel al zegt - net de 5.000 mijl aangetikt en ik vraag me af wanneer ik de ketting en tandwielen moet vervangen? Ik reinig de ketting (met Permatex kettingsmeermiddel) en controleer/stel de speling elke 500 mijl bij. Hij ziet er schoon uit, geen roest etc.

• Like
Reactions: Heizer
#2 ·
Ik heb meer dan 15.000 mijl gereden en afgezien van het losser maken van de ketting omdat deze veel te strak stond toen hij uit de showroom kwam, heb ik hem tot nu toe pas drie keer afgesteld, de laatste keer was wat vroeg toen de achterband werd vervangen bij ongeveer 12.000 mijl. Ik ben nog geen O-ringen verloren.
Ik heb putjes op de kettingplaten veroorzaakt door het rijden op zoute wegen in de winter, maar ik zie niet dat deze binnenkort vervangen hoeven te worden. Hij is pas één keer schoongemaakt om het fabrieksmatige vet te verwijderen.
EP80/90 versnellingsbakolie is mijn favoriete keuze als smeermiddel, een lichte toepassing terwijl de ketting heet is, geeft hem de kans om achter de rollen te kruipen en zich rond de O-ringen te verspreiden en resulteert in minimaal wegslingeren de volgende keer dat de motor wordt bereden.

De juiste wieluitlijning en speling zijn de sleutel tot een lange levensduur van de ketting. De standaard uitlijningsmarkeringen kunnen het beste worden genegeerd. De tandwieltanden moeten tussen de binnenste kettingplaten lopen, ze niet aanraken. Een eenvoudige visuele controle is om een paddockstandaard te gebruiken om het achterwiel van de grond te tillen en het achterwiel meerdere keren achteruit te draaien om de ketting te laten zakken en vervolgens te controleren hoe de ketting rond het tandwiel loopt.

#5 ·
Zoals de titel al zegt - heb net 5k mijl bereikt en vraag me af wanneer ik van plan moet zijn de ketting en tandwielen te vervangen? Ik reinig de ketting (met Permatex kettingolie) en controleer/stel de speling elke 500 mijl af. Hij ziet er schoon uit, geen roest etc.
Ik heb iets meer dan 23k mijl op de ketting-set van mijn '82 Honda FT500 Ascot en hij is niet ernstig versleten. Ik weet niet hoe lang hij uiteindelijk mee zal gaan, aangezien ik die motorfiets tegenwoordig zelden berijd (hij werd in wezen vervangen door mijn SCL500). Ik heb rond 2002 een kwaliteitsketting en set tandwielen (JT) geĂŻnstalleerd en ik heb er regelmatig mee gereden tot vorig jaar.

Correct onderhoud is de sleutel tot een lange levensduur, zoals u ongetwijfeld weet. Met een O-ring ketting is het essentieel om de integriteit van de O-ringen te behouden: dat is het grote probleem. Breng geen smering aan op de kettingschakels: dat versnelt gewoon de slijtage, vooral aan het voortandwiel. De beste manier om de O-ringen te onderhouden was de officiële Honda-methode die in hun gebruikershandleiding stond: neem een handbediende oliekan en doe een enkele druppel tandwielolie op elke O-ring, een of twee keer per jaar. Dat is alles wat nodig is.

Ik heb een korte pdf bijgevoegd die ik in 2006 voor mijn FT500 Ascot-groep heb geschreven. Het geeft wat meer details. Ik hoop dat dit helpt.

Attachments

#6 ·
Correct onderhoud is de sleutel tot een lang leven, zoals u ongetwijfeld weet. Bij een O-ringketting is het essentieel om de integriteit van de O-ringen te behouden: dat is het grote probleem. Breng geen smering aan op de kettingstaven: dat versnelt gewoon de slijtage, vooral op het voortandwiel.
Een goed onderhouden O-ringketting gaat heel lang mee. Hoe lang hangt af van hoe en waar je rijdt, maar gemakkelijk 15.000 mijl. Ik zorg ervoor dat ik eerst de ketting schoonmaak, hem dan opwarm met een korte rit en kettingwax aanbreng. Ik blijf uit de buurt van oliën en kleverige smeermiddelen.

#10 ·
Een bekend lid van The Chain Gang, een forum voor de BMW 650 singles, heeft meer dan 85.000 mijl gereden op zijn originele ketting met alleen ATF-vloeistof als smeermiddel
Nou... hij is een BMW-rijder. Heb je ooit iemand ontmoet die meer OCD heeft dan een BMW-rijder? :p

Ik reed vroeger BMW's en was lid van de lokale BMW-rijdersgroep. Er was een man met een R90 die beweerde dat hij meer dan 100.000 mijl op zijn motor had gereden. Als je dan met hem gaat praten, ontdek je dat hij de swingarm, de vorken, de transmissie, de meters en ga zo maar door heeft vervangen. Maar hij heeft nog steeds meer dan 100.000 mijl op zijn motor ;)

#14 ·
Dit gesprek komt vaak voor op het KLR650-forum en er zijn veel theorieën en meningen over hoe je voor kettingen moet zorgen. Ik vind het het beste om de door de fabrikant aanbevolen onderhoudspraktijk te volgen. De onderstaande link is voor RK Excel-kettingen en ik ben er zeker van dat deze ook van toepassing is op andere kettingfabrikanten. Ik gebruik een zeer lichtgewicht, niet-synthetische olie voor de eerste reiniging, verwarm de ketting met een korte rit, breng een voor O-ringen goedgekeurde kettingwax aan op de binnenkant van de ketting. Wacht een paar minuten en veeg dan nogmaals de buitenste platen af met een licht geoliede doek en ik ben klaar voor nog eens 500 mijl.

#17 · (Edited)
Momenteel slechts een rondje om het blok, net geen 26.500 km, voor het laatst 7.700 km geleden afgesteld toen de achterband werd vervangen.
Dat was de 3e keer dat deze moest worden afgesteld, afgezien van het losser maken en correct uitlijnen van het achterwiel (reden voor de ontbrekende verf op de tandwieltanden) toen het nieuw was, omdat het te strak stond vanaf de showroomvloer.
De ketting is alleen gesmeerd met ep80/90 tandwielolie. Slechts twee keer schoongemaakt met een doek, één keer om het fabrieksvet te verwijderen en weer vanmorgen voor de fotoshoot 🤣 🤣 🤣

View attachment 3472